5 perkara yang patut disebut-sebut selalu untuk memberi kesedaran kepada kita sepanjang menjalani hidup ini. Nabi Muhammad saw pernah mengingatkan umat-umatnya tentang kelima-lima perkara ini iaitu:

1) Perbanyakkan menyebut Allah daripada menyebut makhluk

Dari Nabi S.A.W., "Pada waktu malam saya diisrakkan sampai ke langit, Allah S.W.T telah memberikan lima wasiat, antaranya :
• Janganlah engkau gantungkan hatimu kepada dunia kerana sesungguhnya Aku tidak menjadikan dunia ini untuk engkau.
• Jadikan cintamu kepada-Ku sebab tempat kembalimu adalah kepada-Ku.
• Bersungguh-sungguhlah engkau mencari syurga.

Terdapat seorang pemuda yang kerjanya menggali kubur dan mencuri kain kafan untuk dijual. Pada suatu hari, pemuda tersebut berjumpa dengan seorang ahli ibadah untuk menyatakan kekesalannya dan keinginan untuk bertaubat kepada Allah s.w.t. Dia berkata, "Sepanjang aku menggali kubur untuk mencuri kain kafan, aku telah melihat 7 perkara ganjil yang menimpa mayat-mayat tersebut. Lantaran aku merasa sangat insaf atas perbuatanku yang sangat keji itu dan ingin sekali bertaubat."

Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud : Ada 4 dipandang sebagai ibu iaitu :
1 ) Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.
2 ) Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERCAKAP.
3 ) Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.
4 ) Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR

Assalamualaikum akhawat semua....
Titipan ini hanya untuk renungan teman2 sekalian..
Selamat membaca.....
Setiap hari kita sebenarnya diuji dengan berbagai dugaan dan cabaran. Tanpa kita sedari, kita sebenarnya sentiasa berhadapan dengan pilihan dan pilihan itu PERLU kita pilih.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Alhamdulillah, hari ini hari ke 9 umat Islam telah berjaya mengharungi cabaran berpuasa di Bulan yang barakah ini. Dan malam ini juga malam 31 Ogos iaitu malam 52 tahun kita menyambut merdeka. Pelbagai pengisian menarik diatur Kolej Kediaman Nilam Court antaranya solat terawikh berjemaah, tadarus al-Qur'an, pertandingan ucapan awam wahalumma jarra(dsb).
Tatkala diri didibebani dengan assigment yang bertimbun, masa terasa terhimpit sangat2, diri yang kerdil ini sentiasa terkenangkan memori di alam persekolahan sekolah rendah. Jika ada homework yang tak siap, cepat2 datang ke sekolah untuk penuhkan jawapan, bertanya jawapan kepada kawan2, saling copy and paste...ingatkan kita je yang tak siap, rupanya kawan2 yang lain pun sama...lucu bila mengenangkan zaman tersebut.

;;

كل عام وأنتم بخير

شكرا على زيارتكم جميعاً

"HiDup Ini IndAh JikA SeGalanYa KeRaNa ALLaH"